Sunday, June 13, 2010

mendirikan masjid sudah..:P


murni : siti jom main sama sama nak?
siti : murni nak main ape?
murni : mainlah kejar kejar ke..sep sep ke..1 2 juz ke...buaian ke..tumbuk tumbuk ke..
siti : jom main buaian je la..
murni : jom!!!!!bestnya!!

tidak lama kemudian...
murni : sob sob sob...tak mo la siti...sakitlah...
siti : la...tadi kata nak main...jom la main...
murni : tak mo la..maakkkkk!!!!!!

balik je rumah...

ayah : siti..!kau buat apa dengan murni tuh sampai melalak lalak si murni tuh?!
 siti : bukan buat apa pun..main tumbuk tumbuk je...

maka berakhir la dialog berkenaan dan bermula lah sesi hukuman...adeh..sakit sekali tatkala hanger dan tali pinggang hinggap di badan aku...

mesti korang nak tahu kan dialog siapakah diatas tuh?haa..kalau korang mahu tahu...itu la terjadi pada aku beberape tahun dahulu..rasanya..13 tahun dulu kot...perkenalkan..siti itu adalah aku..haha..kampung sungguh la...dan murni itu adalah anak saudara kepada jiran aku..

kitorang bermain bersama..cuma pada hari itu aku agak agresif lantas menumbuk dia habis habisan..tak tahu la aku marahkan siapa..dendam dengan siapa..yang pasti..aku melepaskan geram aku kepada si murni itu...kejam tak aku?hehe..

yang pastinya itu adalah kenangan aku masa kecik..haa..korang ada ke kenangan macam tuh?tak ada kan..aku tahu korang semua baik baik belaka dan hanya melakukan aksi aksi yang diluluskan sirim..tapi aku tak..boleh pergi belasah jiran aku nih..

pejam celik pejam celik..dah 19 tahun dah kami..tapi selepas kejadian tuh aku tak jumpa dia lagi..trauma kot..haha..tak tahula rupanya bagaimana..suara dia..ketinggian dia..keperibadian dia..ececeh...macam terkenang kan bakal husband pulak aku nih..

semasa aku menemankan ibuku menyiram pokok di halaman..

mak : siti..nak tahu tak murni nak kahwin?
siti : hah?biar betik..betul ke mak..
mak : haah..mak pun terperanjat jugak dengar..dah dia nak kahwin..jodoh dia kot..
siti : hissh...rugi je..kalo siti la..sepuluh  tahun lagi baru fikir nak kahwin..
mak : ala..biarkan je la..


fusyoo..tidak aku sangka rakan sepermainan aku dulu.. dah mendirikan rumah tangga..hari khamis lepas merupakan hari persandingan dia tapi aku ada sedikit terkilan sebab tidak dapat hadir hari bahagianya bersama insan yang tercinta..sebab jauh meh..dia buat majlis tuh kat pahang..aku kat negeri sembilan darul khusus..then dia buat hari kerja...mana aku mahu raba kereta...

bila terkenang punye terkenang..hati ni mula la berdetik dan terdetik...awalnya dia kahwin..kalau aku la..tidak mahu la menghancurkan masa hadapan aku dengan perkahwinan..

korang mesti marah kan aku berkata demikian..tapi pedulik hape aku..haha..cuba korang fikir eh..zaman sekarang ni kalau tiada academic..memang susah kerana academic la mampu mengubah segalanya..kalau tiada academic..in case la dah kahwin but then boleh tercerai pulak kan..anak dah berempat berlima..lelaki zaman sekarang ni RAMAI pula tuh yang melepaskan tangan bagai melepaskan batuk di tangga lowyat..yang mengelat nafkahnya la..yang membenci anaknya lah..apakah itu semua?so kalau nak kahwin pun..sekurang kurang nya kena la ada academic maybe diploma atau ijazah?

hari tuh baru aku pergi econsave..bajet nak beli barang dapur murah lah di situ..lepas tu boleh terpandang pulak satu corner nih..susu bayi meh...satu tin yang semput semput je saiznya..harge dia rm70+...haa..telan air liur je la..punya mahal satu tin tuh..tu belom lagi round corner pampers baby..ntah berapa pulak kosnya..blom lagi syampoo anakku..losyen losyen..minyak angin bagai..no wonder la banyak pembuangan bayi zaman sekarang...
 
sekejap tadi pula baru aku tolong ayah aku iron baju untuk stok seminggu..lima pasang tuh..haizz dalam hati nih selalu merungut..kenapa lah perempuan kena buat semua ini?diorang senang je..nak makan apa..mak tolong masakkan..nak buat apa apa..mak tolong..semua mak..so then aku membahagikan kerja dengan mak aku dan selalu je aku panas hati dengan golongan lelaki nih..sampailah satu hari tu...

aku : senang je kan jadi lelaki..arah itu..arah ini...penat la jadi perempuan..
mr haziQ* : kau tak boleh cakap camtuh...tu semua tanggungjawab seorang perempuan..buat je la..

terus aku tidak berkata apa apa..dan menerimanya dengan hati terbuka..lepas tu hati ini terdetik dan berdetik lagi..teringat kata kata seseorang yang bahawa lelaki hidup senang di atas muka bumi namun di akhirat susah kerana selalu mengabaikan tanggugjawabnya..perempuan hidup susah sedikit di atas muka bumi kerana di akhirat nanti kelak senang kerana tanggungjawabnya pada suami sahaja..so kena la berbakti pada lelaki yang bergelar suami ye sahabat sahabat semua..haha..untung beb jadi perempuan ni sebenarnya..

sambung pasal cerita iron baju tuh..bukan ironman eh..then terfikir..mampu ke aku nak layan suami aku pada saat ini?saat tatkala banyak kerja kerja dapur mak aku je yang buat..masak pon tak master lagi..kene iron baju..kene masak..kene kemas rumah..asyik bekerja saja mak aku ni..tak rehat langsung..aku pulak boleh duduk lepak lepak, online..layan korean movie..menolong bila tengok mak banyak sangat buat kerja..haha..anak apa aku ni..ish3..eeh..aku masak jugak eh..jangan pandang sebelah mata..setakat buat kek celah jari je..tapi takkan nak makan kek hari hari kan..haha..bersediakah aku menjadi dan menggalas tanggungjawab si isteri?jawapannya tidak sama sekali..silap silap ade periuk melayang bak uFo di rumah kalau masak pon tak master lagi..muahaha..

hmm..aku ni berkata kata je tapi takut jugak la..terkena pada diri sendiri kahwin awal nih...aku kalau boleh..nak kahwin lambat sket...around 30 tahun ke..tapi hasrat aku itu dibantah sekeras kerasnya oleh mak terchenta kerana mengatakan umur sedemikian tidak berapa subur..haha...so diawalkan sedikit..maybe 27 tahun..itupun mak aku kurang bersetuju namun setelah dipujuk...

mak..kena la kejar cita cita dulu..belajar dulu..tunggu diri sendiri dah stabil..nak beli kereta..nak belikan mak ayah kerusi ogawa..then baru kahwin..lepas tu nanti siti nak kahwin tolong carikkan eh..nak jadi cam mak ayah..kahwin atur ni kekal..dah dekat 24 tahun tu still together..

aah ko..carik sendiri..mak tak ada nak pilihkan untuk ko...

uwaaaa....mak ni....

haizzz...itu la perbualan di antara ibu dan anak gadisnya cute miut cam aku...er..tu mmg aku pon..hee...
susah nak cari lelaki yang baik zaman sekarang ni..apa apa pun..tunggu je la..biar masa yang menentukan..aku nak tunggu salah seorang imam muda masok meminang diri ini...haha..layak ke aku nih untuk mereka?

eeh...apehal ni cerita pasal nak cari husband..tersempang nih..kena belajar dulu...tak ada academic nescaya anda akan merana..doakan aku ye sahabat sahabat semua aku dapat U yang aku nak dan course yang aku nak....

by the way..tahniah kepada sahabat sepermainan ku yang bernama murni kerana anda telah mendirikan rumah tangga..moga kekal bahagia...


*abg sulong aku yang sangat garang..

p/s: jangan korang berani berani nak panggil aku siti..itu hanya panggilan di rumah ye..haha



2 comments:

♥Tira said...

siti!!! haha, gurau gurau jangan belasah aku pulak ecah -.-' aku terasa tua kawan kau dah kahwin. ni macam topik kita bual kat YM je, isy isy. lambat gak kau nak kahwin. nanti kau kahwin aku bawak anak aku dtg tunjuk ni kawan mak dia masa sekolah rendah, suka buli tee hee, gurau gurau :p insya allah kau akan jumpa yg sesuai satu hari nanti ;) amin

aisYahzaCk said...

amiin..haha..time tu mesti ko nye famili da berempat berlima..ko jgn perkenalkan aku kat anak ko begitu..t die bls dndam ntok mummy die cemane?x keparah hidop aku?hee...kite mmg da tue tee hee...da dekat 2 dekad..mmg la plan kawen lmbat sbb blom ade yg punye lagi..cube kalo da ade..tade maknenye..haha..